Wednesday, January 27, 2010

Egokah Aku??

Apakah sebenarnya maksud ego itu?? Saya masih samar2 dalam memikirkan maksud di sebalik kosa kata ini.. Egokah aku? Jika ya... setakat manakah ego aku... itulah persoalan utama yg ingin saya rungkaikan...... adei3x.. ayat berbunga lagi nampaknya ne ehehehehehehe~~

Apa ba sebenarnya maksud ego ne? Sa suda check kamus, pun tidak berapa membantu sa dalam memahami maksud perkataan ni, jadi sa cuba mendefinisikan menurut pemahaman saya la..

Ego boleh dikatakan satu sifat kesombongan, tapi bukannya sampai menjadi bongkak (kamus bilang bongkak pula)... Ego bermaksud mempunyai prinsip yg tetap teguh walaupun dicabar oleh org tak kira org tu lebih baik dari segi pengalaman, usia, kecerdasannya...... Ego bermaksud menjadi diri sendiri walaupun kadangkala menyakitkan hati org lain utk menerima hakikat tersebut.... Ego juga mungkin tidak mahu menerima pendapat orang lain, juga bersifat keras kepala... Ego adalah adalah sikap yang dipunyai oleh setiap manusia.... ada org Egonya tinggi, ada yang sederhana dan ada juga yang rendah Egonya.... kalau tiada ego tu macam mustahil pula, sebab ego adalah suatu perasaan tuk mengatakan bahawa kita memang wujud di dunia dan punyai keperluan masing2...

So berbalik kepada persoalan tadi, Egokah saya ne?? Jawapan saya.. ya memang saya Ego.... ego yang macam mana tue??? Tulah yang sampai sekarang tengah dilamun pertanyaan ne~~ Adakah ego saya cukup, adakah tidak munasabah??

Saya rasa ego saya bergantung kepada situasi la... kalau dalam studies.. saya open ja.. maksudnya sa tak berapa mengkritik apa yang diajar oleh lecturer ataupun classmate/coursemate/fakultimate/unimate (banyak pla mate sa ne~~).. sebab saya menganggap ia sebagai knowledge sharing.... keburukannya.. sa seolah-olah sekadar menerima jak apa kata org, saya tidak cuba menyelidiki lagi disebalik sesuatu prinsip, formula, fakta2 dan sebagainya..... sebab saya sndri belum tentu pakar dalam bidang tue... kadang2 ada sst tu dickp org, sa ada fakta yang boleh mengkritik org tue, tp saya tak berani ckp sebab saya sudah lupa sumbernya.... kalau sekadar cakap kosong tu... ntah la ada kali sa terlepas cakap sekali dua eheheheh

Kalau dalam membuat keputusan, tingu keadaan juga.. kalau melibatkan lebih dari satu pihak... saya tidak akan membuat keputusan sendiri, melainkan terpaksa dan direlakan oleh pihak2 itu sendiri... tp sa lebih suka kalau dapat duduk berbincang, bukannya semua saya yang kena perah otak ba~~

Dalam membuat keputusan sendiri, yang ini saya rasa tahap ego saya yang tertinggi sekali......... pengaruh org lain tetap memainkan peranan, tapi yang penting, keputusan tue terletak di tangan saya... Contoh terbaik, masa saya ditawarkan lawatan ke China..... saya memang gembira sesangat ditawarkan peluang yang jarang buli dapat..... tapi masalah timing n cost memang membebankan saya... So antara peluang keemasan dan bebanan yang saya terpaksa tanggung kalau saya pergi juga.. saya pilih untuk tidak ambil peluang itu...

Satu lagi contoh, kelab IMPROSH, peluang juga tue.. tapi saya memang x berminat langsung...so x mau fikir panjang2... kadang2 bikin sakit hati kalau org mempersoalkan keputusan saya... terutamanya pg China... benda suda jadi, napa mau timbang2 lagi? saya x dpt pg juga.. noktah!

Ego saya juga tercabar bila orang memberi nasihat, sbb yang akan tanggung tu saya, bukan diorang yg bg nasihat tue~~ Lagila bikin sakit hati kalau org bg nasihat pasal perkara yang saya mmg suda dan terfikirkan akan buat, x payah la ingatkan saya lagi.... dulunya di blog ne, sa tak bagi peluang kpd org luar tuk wat comment tau, tak tau napa tapi sa rasa masa tu EGO sa mmg tinggi sangat..

Ego tetap ego, tapi sekurang-kurangnya jangan sampai terjejas la~~ terjejas yang bagaimana, saya kena fikir lagi owh pasal ini....

lalalalalalala

2 comments:

Anonymous said...

ego untuk seketika tidak da masalah sebab tu sifat semula jadi.. ^^

bgus juga sbb wak ada sedar sendiri.. sy kena ditegur baru tahu sy nie ego juga kdg2.. XD

Rosemary said...

huhu, kalau Ego yg long term tu macam mana tue ah? Sa ne pun kadang2 pantang ditegur, x mo mengaku berego2 lg tue ahahahaha...